...disaat kebosanan dan jiwa kacau!

Rumah Idaman vs Istana Kayangan




Keadaan Secret Recipe petang ini agak tenang. Terdapat banyak meja-meja kosong di kiri kanan restoran. Mungkin kerana hari ini adalah hari bekerja dan bukannya hujung minggu di mana menjadi tumpuan pengunjung menjamu selera. Atau mungkin juga kerana jam telah melewati waktu makan tengah hari.

Matanya masih juga begitu. Melilau memerhati sekeliling tanpa fokus. Jam di tangan kiri dikerling sekilah. Tiga setengah. Bermakna sudah hampir setengah jam dia membuang pandang. Kebosanan semakin menekan. Jari-jemari mula mengetuk-ngetuk perlahan permukaan meja segi empat itu bagai menghitung detik menanti teman.

Dia mengeluh perlahan sambil mata menala ke arah seberang jalan melalui cermin sisi restoran. Bosan.

“Hey, babyyyyyy!”

Laju dia berpaling dengan sedikit mendongak.

Bibir mencebik. “Don’t baby me around  la” balas Ain sedikit geram. Tidak gemar benar dia dengan gelaran itu.

Meletus ketawa si teman. Kerusi di hadapan Ain ditarik. “Sorry  beb. Susah dapat parkir la”.

Ain diam tanpa sebarang reaksi.

“Kau dah order?”. Tanpa menunggu jawapan Ain, dia sudah melambai tangan menggamit salah seorang waiter  di situ.

“Kau datang dengan apa ni?” soal Ana sebaik sahaja pelayan tadi beredar setelah mengambil pesanan mereka.

“Kereta” jawab Ain pendek.

“Whoaa. Dah pakai kereta. Tak tau pun” Ana sedikit terkejut dengan berita yang baru didengari itu. “Boleh la bawa aku pergi jalan-jalan lepas ni” sambung Ana dengan senyum panjang.

“Boleh. Tak ada hal” Seperti selalu, begitulah sikap Ain. Tak pernah lokek dengan kawan-kawannya.

“Kereta apa beb?”

“Kelisa”

“Ek?! Kelisa? Kenapa Kelisa?” soal Ana sedikit pelik.

Tapi Ain tidak terkejut dengan soalan itu. Dalam lambakan model-model kereta baru sama ada buatan tempatan atau import,  memang agak asing jika masih terdapat orang yang bekerjaya sepertinya memilih kereta comel keluaran Perodua itu.

“Kalau aku mampu dah lama dah aku angkat CRZ tu, cash!”

Jawapan spontan yang terpacul dibibir temannya sekali lagi mengundang ketawa. “So,  kau ambil cash  la Kelisa tu?”

Ain mengangguk kepala. “Senang. Malas nak fikir bayar bulan-bulan”.

Ana pula menggeleng kepala. Kadang-kadang cara berfikir Ain ni memang luar alam sikit. Fresh orange  yang dipesannya tadi dihirup sedikit membasah tekak. “Boleh pulak macam tu”.

Fries  di pinggan disua ke mulut. “Lepas ni boleh fokus kumpul duit beli rumah pula” ujar Ain membentangkan perancangannya.

Bulat mata Ana mendengar. “Whaaa. Bestnya” Di fikiran dah boleh membayangkan rumah yang bakal dibina Ain. Iyelah, takkan seorang arkitek nak beli rumah yang bukan-bukan, kan?

“Hey, jangan kau bayangkan rumah aku tu ada TV LCD 42”, sebab aku tak suka sangat nak tengok TV nih” pintas Ain mamadam bayangan Ana.

Senyum dibibir mati. Ek?

Kini potongan kecil daging yang digrill   pula disua ke mulut dan mengunyah perlahan. “Jangan kau bayangkan juga rumah aku tu ada home theatre,  sebab aku tak suka bunyi bising. Nak karok kat rumah aku lagi la tak boleh. Lagi-lagi kalau jenis suara yang ke laut. Uh, horror!”.

Berkerut dahi Ana mendengar penjelasan yang tak diminta itu.

Ain tidak menghiraukan reaksi Ana. Potongan kecil daging masih dibawa ke mulut. Lapar benar rasanya. “Jangan kau bayangkan juga rumah aku tu ada kolam renang. Aku dah merasa kena penangan denggi. So  aku memang tak berniat nak menternak Aedes kat rumah”.

Bertambah segaris lagi kerut di dahi.

“Jangan kau bayangkan juga yang rumah aku tu ada kolam ikan”. Kali ini mukanya diangkat memandang teman di hadapan. “Kau tau, dua hari housemate  aku balik kampung, sekali je aku kasi anak-anak ikan dalam akuarium kat rumah tu makan. Kalau aku aku bela jugak ikan, alamatnya mati bergelimpangan ikan-ikan tu semua”.
Jari menggaru-garu kepala yang tak gatal, mengganti kerutan di dahi yang mula mengendur. “Dah tu, rumah kau ni yang macam mana?” Soal Ana menghamburkan persoalan yang tertahan dari tadi.

Ain senyum. “A home that our feet may leave but not our hearts”.

“Hah?!”

“Aku nak bina rumah idaman. Bukan istana kayangan”.


*************************  
 
 
#tipsbijakwang
 
Pastikan ansuran bulanan kereta plus rumah tidak lebih 50% daripada gaji bersih.
 
Selamat menabung!
 
Jangan menyumbang kepada senarai bankrupsi di Malaysia
 & have a nice day!

No comments:

Post a Comment