...disaat kebosanan dan jiwa kacau!

Aku, Kau & Dia [14]


“Khai, tolong la....pleaseeeeeee...” rayu Eddy untuk ke sekian kalinya.

Khai hanya diam melayan mp3 yang tersembunyi disebalik tudung. Maklum la. Kalau ikutkan buku peraturan sekolah, benda-benda macam ni termasuk dalam kategori barang larangan a.k.a barang jenayah. Eddy pula tak habis-habis dengan rayuan yang tak berkesudahan. Sejak bertembung dengannya sebaik turun dari surau sekolah, itulah ayat yang diulang sebut dari tadi.

“Wey Khai, kau dengar tak?!” bentak Eddy sambil memintas langkah Khai. Ish budak nih. Dari tadi aku cakap dia buat iya tak iya je. Sakit hati betul!

Serentak itu langkah Khai terhenti. “Aku dengar...” jawab Khai sambil mengelak Eddy yang mematung dihadapannya dan meneruskan langkah. “Yang kau gi bawak benda tu buat apa? Lepas tu tak reti nak jaga. Ada tempat rahsia konon” bebel Khai.

Aisehh... ngungkit la tuh! Eddy menggaru-garu kepala. Mencari idea untuk mengayat Khai.

“Bukan salah apa pun.....” Mata Khai mercerlung memandang Eddy. Tak salah kata kau??

Eddy tersengih. “Erk...maksud aku...” Dia cuba mencari alasan yang kukuh untuk mendapat semula ‘buah hati’nya. Think Eddy, think!  Idea.

 “Maksud apa?” Khai masih menanti.

Got it!

“Alaaa...benda tu kira sport  la jugak...untuk excersice..” Eddy angkat kening.

Excersice  apanya? Ngarut!” bangkang Khai.

Excersice.....jari!” jawab Eddy sambil mengangkat tangan menggerakkan kesepulu jarinya di depan Khai. “Sama la macam mp3 ko tu...untuk excercise  telinga, kan?”

Khai menjeling. Perli aku la tuh. Khai tak menunggu lama. Dia terus masuk ke kelas duduk di sebelah Bella yang telah sampai terlebih dahulu.

“Wey PSP aku!!!?” jerit Eddy sebelum tersedar. Opppps...tangan kanan ditekup ke mulut. Mata dikerling kiri kanan. Fuhh...nasib tak ada siapa yang dengar.

Terangkat sedikit kepala Khai mendengar jeritan Eddy tadi. Tiada kata yang terluah. Hanya mata yang berbahasa.

Sengal!




No comments:

Post a Comment