...disaat kebosanan dan jiwa kacau!

Kembalikan yang Dulu [1]




“Hanis...Hanis...buka pintu kejap, sayang” panggil mama berselang dengan ketukan kecil dari luar pintu bilik. Haikal yang nyenyak tidur disisi bergerak-gerak sedikit. Terganggu dek ketukan tersebut mungkin. Bimbang ketukan mama yang seterusnya akan mengejutkan Haikal dari lenanya, Hanis bingkas bangun membuka pintu.

“Kenapa ma?” malas berbasi-basi, Hanis pantas bertanya.

“Haikal...tidur?” mama tidak terus menyata tujuan kadatangannya, sebaliknya menanya perihal cucu tunggalkan terlebih dahulu. Kelihatan bilik itu senyap sunyi seperti tak berorang. Yang kedengaran hanyalah deru penghawa dingin dan bukan ketawa manja Haikal seperti kebiasaannya.

“Ha’a, ma. Baru je tidur. Penat sangat agaknya” terang Hanis tentang anak tunggalnya itu. Bukan dia tidak menghalang anaknya dari mengikutnya ke pasaraya, tapi bila mengenangkan yang sejak akhir-akhir ini dia sendiri jarang meluangkan masa bersama anaknya itu, maka diturutkan juga kemahuan Haikal.

“Pergi la turun kejap. Ada orang nak jumpa. Haikal....biar mama je yang teman” kata mama yang secara tak langsung menggambarkan tujuannya menjengah ke bilik Hanis.

“Siapa?”





No comments:

Post a Comment