...disaat kebosanan dan jiwa kacau!

Aku, Kau & Dia [10-i]




Hi babe! Sorry  la lambat. Ada hal sikit tadi” Adam beralasan.

Hi.  Iye la tu. Ke ada date  tadi?” ada nada peril di situ. “So,  datang tadi naik apa?” sambil tangan ligat membuka kunci mangga di grill pintu.

“Cab”  sepatah sambil kaki melangkah masuk. “Senyap je. Kak Lin mana?” soal Adam lagi setelah pandangan yang ditebarkan ke segenap ruang rumah tidak menampakkan penghuni apartment yang lain selain yang membuka pintu menyambut kedatangannya petang ini. Tidak seperti kebiasaannya.

“Lin tak ada. Balik kampung katanya. Semalam lagi dia dah bertolak”

“So, you  tinggal sorang la ni? Tak takut ke?” Adam cuba mengusik si kekasih hati.

Nak pekena aku la tu. “Neo kan ada. Nak takut apa! Eh, duduk la dulu. I  buat air kejap” seraya meninggalkan ruang tamu menuju ke dapur.  Saja mencari ruang melarikan diri. Bukan dia tak tau perangai Adam, kuat menyakat. Kalau nak diikutkan, memang dia takut jika ditinggalkan sendirian di rumah. Tapi untuk menghalang housematenya dari pulang ke kampung, itu melampau sangat namanya.

‘Neo? Apalah yang kucing tu mampu buat untuk tuannya? Ngaku je la kalau memang takut pun’ kutuk Adam dalam hati. Punggung dilabuhkan di sofa yang terletak ditengah-tengah ruang rumah sambil tangan mencapai remote controller  di atas meja. Button on  ditekan.

“Nah, air” gelas bertukar tangan. “Senang hati nampak hari ini. Tak ada homework?”

“Bertuah la cikgu tu kalau tak bagi homework  kat student”  jawab Adam sambil menjeling si dia di sebelah. “Ada dalam beg tu. Jap lagi la  buat”

“Kalau dah namanya student, kena la buat homework.  Kalau nak bagi orang homework, jangan jadi student.  Jadi cikgu. Senang!” muka dah masam mencuka.

“Relax ok. Yang you  dari tadi hangin je, kenapa?”

“Nothing”

“Come on. I know you very well, kay.  Kalau ada yang you  tak puas hati, just tell me”




No comments:

Post a Comment