...disaat kebosanan dan jiwa kacau!

Kembalikan yang Dulu [6]




Ramai orang yang berlegar-legar di dalam shopping mall Mid Valley ini sampai parking  pun full. Mungkin juga kerana hari ini merupakan hari Sabtu minggu pertama, jadi duit gaji yang masih fresh di dalam bank haruslah digunakan memenuhi tuntutan nafsu untuk berbelanja setelah sebulan berhempas-pulas melakukan tugasan di tempat kerja. Tetapi nasibnya baik hari ini kerana masih terdapat meja-meja kosong di premis restoran Secret Recipe ini. Lantas meja yang paling hujung di luar restoran menjadi pilihan. Tidak mahu sebarang perlakuannya menjadi perhatian orang yang lalu-lalang kelak.

Jam di tangan di pandang sekilas lalu. Almost 2.30 pm. Mak cik seorang ni, kalau tak lambat, tak sah! Novel bertajuk Gerimis Mengundang yang masih belum disentuh baca dikeluarkan dari beg. Sementara menunggu temannya, baiklah membuang masa membaca novel.

Setelah hampir 15 minit menunggu dengan hanya bertemankan senaskah novel beserta segelas orange juice  akhirnya orang yang dinanti tiba juga.
“Assalamualaikum mak cik. Amboi, sempat lagi kau berangan, ye?” tegur satu suara.
“Waalaikumussalam. Bertuah punya budak! Dah la datang lambat, kutuk aku pulak tu. By the way, bila masa lak aku berangan?”
“Tu..”  merujuk pada novel di tangan Hanis. “Kalau dah ngadap benda tu sure feeling lebih punya. Kira berangan la tu”. Kerusi di depan temannya ditarik.
“Lama tunggu?” sambung Suria lagi.
“Tak la lama sangat. Tapi kalau kau lambat lagi 5 minit, sempat juga la habis satu novel ni aku baca” jawab Hanis sambil menjeling sahabatnya.
“Amboi, kemain peril aku ye. Sorry  la beb. Aku ada lunch appointment  dengan client tadi. And as you know, jalan kat KL ni memang selalu jammed. Tu yang lambat...” jawab Suria seba salah.
“It’s ok  la. Aku main-main je tadi. Order...?” soal Hanis sambil melambai tangan memanggil waiter.

No comments:

Post a Comment